söndag 31 oktober 2010

Torpstickning och blödighet


























Eftermiddagen tillbringade jag och 6 stickerskor hos Lisa i hennes fina torp. Gott fika blandades med snack om diverse kul/intressanta ämnen och stickning, så klart. Tyvärr blev det lite suddiga bilder, jag gillar inte att ta med blixt, så då blir det svårare när någon rör lite på sig :) En skön avslutning på en ganska besvärlig helg.
Min katt Milton fick en stor cysta bortopererad från ryggen i tisdags så med tolv stygn bör man ha tratt. Smärtstillande och antibiotika ingår. Tycker jag har haft bra översikt över honom då han sluppit tratten. Men i takt med att läkningen ökar kliar det förstås mer. Igår vid ett oövervakat ögonblick lyckades han slita upp ett stygn. Blodet forsade, ja forsade från hans rygg. Obehagligt så klart så då skakar han lite på sig också, blodet stänker plus katten flyttar på sig och gör om samma procedur. Matte börjar må illa. När tillströmningen av blod avtar lyckas jag se hur stor glipan i såret är. Förbannar att det är helg, det är ju ganska dyrt hos veterinären då... Ringer dem för att fråga vad sjutton jag ska göra. Försöker lugna mig själv för så klart förstår jag att jag blir mer rädd än jag behöver vara. Stackars katt, gör det ont, vad göra? Efter några frågor med svar kommer vi fram till att det går att avvakta över natten. Usch så blödig jag är. Oroar mig ytterligare några timmar senare när blodet rinner till igen. I morse så har mirakulöst den cm stora glipan slutit sig. Men nu blir det noggrann övervakning och tratt på katt, mest hela tiden.


I and six knitters spent the afternoon at Lisa in her beautiful cottage. Yummy cake, coffe, talking about various fun / interesting subjects and knitting, of course. The photos became a bit blurry, I do not like to use the flash, then it becomes more difficult when someone moves a little :) A nice end to a rather worrying weekend.
My cat Milton had a large cyst surgically removed from his back last Tuesday. I thought I had good overview of him without the plastic funnel. But as the healing increases, it itches. Yesterday, an unsupervised moment, he managed to rip up a sutur. Blood gushed, yes gushed from his back. Clearly unpleasant, he shakes, blood splashing, plus the cat moves and repeat the same procedure. I begin to feel ill. When the flow of blood decreases, I can see how big the gap in the wound is. I curse that it's the weekend, it's quite expensive at the vet then ... I called them to ask what the heck I should do. Trying to reassure myself, of course I understand that I get more scared than I need to be. Poor cat, does it hurt, what to do? After a few questions to answer, we concluded that it is possible to wait overnight. Ugh so soft I am. I was worried again a few hours later when the blood begins to drain again. This morning the gap was miraculous brought together. Now it will be close monitoring and the plastic funnel on the cat, most of the time.

3 kommentarer:

Stickeri Stickera sa...

Härliga bilder du fick till. Jättetrevlig eftermiddag vi hade :)

Bland nystan o papper sa...

Tackar, jaaa det var en mysig eftermiddag!

elaina sa...

OJ KattStackare + MatteStackarn!
Så lustigt att Dina katter heter nästan lika som min arbetskamrats:
FRANK & Milton...
=o)
ps: copycat-nappar "Maukie"