onsdag 19 oktober 2011

Varför tror designers att kvinnoprodukter ska vara rosa?!


Träningsskorna är inhandlade, nu finns inga mer undanflykter! Men vaaarför ska det vara så mycket rosa på alla produkter designade för kvinnor?? Jag är inte en rosa person!

Gick bara in i en sportbutik för att handla, orkade inte springa runt för att hitta de ultimata skorna. De här får duga, och är lila. Urvalet var ca 10 skor och jag tror faktiskt 7 av dem hade något rosa inslag. Why? Det måste ju finnas fler ute i världen som liksom jag inte tycker om rosa. Jag säger inte att andra inte får tycka om rosa, nej, andra får älska rosa, men jag tycker inte det är något för mig.
Gissar att de som designar är män, fördomsfullt må hända, och de tror att alla kvinnor gillar rosa?! Nån som kan slå mig på näsan och motbevisa?


Några kanske kommer ihåg att jag blev påkörd av en lastbil i somras, jag trodde (trodde jag verkligen det?) att allt skulle ordna sig och bli tipp topp med en gång ... Nä, jag är ingen super-duper-ultra-fantastisk stålkvinna. Det går så där. Innan tyckte jag det var kul att köra, en frihet att kunna ta sig vart man vill. Så skojsigt är det inte längre. Har faktiskt gått till psyktant några gånger för att få hjälp med tänk-et, få redskap. Förstår vad hon menar och har väl inte tillåtit mig mina känslor. Jag har ju faktiskt varit med om en stor kris där det kunde gått riktigt illa. Då kan saker inte bli som förut på några få månader. Inte konstigt att jag känner obehag/rädsla, det måste jag tillåta mig att göra, det kommer att bli bättre. Skönt att någon talar om för mig hur det hänger ihop. Samtidigt måste jag utmana mig så det inte blir en fix idé. Men vara snäll mot mig och göra det när jag mår bra. Jag undviker nämligen motorvägar numera. Funkar annars ok, men när jag vet att jag ska någonstans funderar jag genast över hur jag kan ta mig dit, utan att köra på motorväg. Friheten är borta. Men, det får väl ta tid, för sluta köra är ju superkorkat!


Gött, en tenta avklarad idag. Tror det gick bra, noll fel är inget att eftersträva och det vet jag att fel, det har jag. Tillslut började jag överanalysera frågorna, då var det bara att släppa och gå. Göra djupdykningar i alla vrår och gropar är ingen idé, då börjar man bara ändra och konstra till det. Då blir det fel!
Kanske bara skulle slappa ikväll, sticka några prickar eller fästa sista tråden på min Revontuli? Nja, ska i alla fall läsa lite på anatomin som vi ska ha föreläsning på imorrn bitti.

Ha en skön kväll!

:)

4 kommentarer:

Annika sa...

Jag kan avslöja ett par saker :) Det finns inga super-människor, även om en del tror sig vara det. Men de har fel. Och jag gillar inte heller rosa :) Kram på dig vännen!

Elle sa...

Jag hade en liten "olycka" på autobahn för många år sen. Ett av däcken flög plötsligt av medan jag körde! Vi hade massor av skyddsänglar och inget hände, förutom att bilen blev ståendes. Men efter det hade jag länge problem med att köra bil. Särskilt ensam och längre sträckor.
Även i somras när jag körde till Sverige själv (mer barnen) var jag lite orolig innan. Men allt gick bra. Du gör rätt i att söka hjälpa, säkerligen blir du av med din rädsla snabbare då. Eller minskar den iallafall.

Jag är också mer för lila...

Kram Elle

Suzan sa...

Finns massor som inte är rosa men så finns det massor av tjejer som älskar rosa också!
Mitt senaste inköp blev ett par illgröna löparskor! =)

Anonym sa...

Tyvärr är det inte Designern som alltid väljer utan efterfrågan.. Men jag ska ändra påt! Jag lovar!!! Rosa = en färg, precis som alla andra!

/Emma ecadesign.blogg.se