onsdag 7 september 2011

Vitamininjektion!

Wow vilken första dag i skolan!

Jag bor så nära skolan så jag kan gå dit, tar ca 20 minuter. Innan jag skulle gå imorse öste regnet ner så jag plockade på mig gummistövlar (såna där bra med knappt något skaft) och regnställ, för det regnar ju på tvären här i Götet. Väl ute hade det slutat...

Snacka om att bli välkomnad. Det började i korridoren utanför lektionssalen, "Hej! Är det du som är ny? Välkommen! De berättade igår att det var en till som skulle komma idag. Igår pratade vi lagar, du kan få skriva av våra anteckningar." Det hade inte ens gått en minut :D
Väl inne i salen efter att jag letat upp en plats "Hej! Du är den nya, välkommen, vad kul!" Det kändes som det hade gått en vecka och alla redan kände varandra. Skön stämning! Innan föreläsningen drog igång presenterade även vår lärare mig och hälsade mig välkommen. Wow säger jag! På eftermiddagen var det en tjej som kommit in på ett förstahandsval på en annan utbildning och en ny tjej dök upp. Jag i min tur fick hjälpa henne med infon jag fått. 

Igår hade de utöver föreläsningen om lag och organisation haft tid till att sitta i grupper och lära känna varandra lite mer, vilket skolan tycker är en viktig och bra start. Gillar det upplägget.
Denna dagen bestod bl.a. av en härlig föreläsning av en läkarsekreterare från en vårdcentral och lite grupparbete. Tror det kommer att bli mycket intressanta diskussioner med denna grupp. Vi är 35 personer i blandade åldrar och med varierande bakgrunder. Många har erfarenhet ifrån vård andra inte alls, en del kommer säkert direkt från gymnasiet. Födda från 80-tal 90-tal till 60-tal. Av alla oss är det hela 4 killar, roligt att det inte bara är tjejer. Jag trodde jag skulle vara äldst men en tjej (eller ska man säga dam/kvinna, hmmm) slog mig med 3 år :)
Vi hann prata lite under pauserna och det var spännande att höra vad de andra gjort innan och varför man sökte utbildningen.

Nu har jag fått ännu bredare insikt om yrket och tror att det är i utveckling, känns jättespännande, intressant och roligt! Imorgon ska vi redan ut på studiebesök på vårdcentral.

Efter vi slutat för dagen gick jag förbi studentbokhandeln, tänkte att det var lika bra att skaffa litteraturen med en gång, skönt att få det gjort. Innan jag skulle gå ut vräkte regnet återigen ner. Bara att plocka på sig stället igen. Å när jag kom ut, hade det slutat...
Skämtar du med mig aprillo?!?


3 kommentarer:

Rosenvante sa...

Låter som du får väldigt trevliga klasskamrater.
Tror faktiskt att det är bra med lite spitt i åldrarna, alla lär lite av alla.

Efwa - Medea sa...

Lycka till med studierna!!

Annika sa...

Blir alldeles varm i hjärtat! Vilken härlig första dag! Detta kommer bli superbra, Malin, känner det i hela kroppen! Kram