onsdag 16 juni 2010

Mönsterfunderingar


Nu har det gamla källargarnet åkt fram igen. Eftersom min sjal är färdig och snart även min kofta så börjar funderingar på ny tröja tränga sig på. Jag övergav mina gamla tankar på tröjmönster. Nu var jag väldigt inställd på en randig tröja med dessa två härliga färger. Den ena är roströdkorall, om man kan kalla den så, och den andra en varm sandbeige. Tänkte ta ett mönster från Drops att ha som grund men sedan sticka lite "midja" så den inte blev helt rak. Randningen ville jag ha annorlunda också men hade inte riktigt klurat ut hur jag skulle ha det. Började sticka. Men jag gillar v-ringade tröjor väldigt mycket, så jag sökte vidare hos Drops. Så hittade jag den här tröjan, kanon! tänkte jag. Jag har 500 g garn, enligt mönstret behöver jag 550g... Frågan är ju om det nu räcker när jag hittat en fin tröja. Jag ska sticka den i det roströda garnet endast. I mönstret använder de garn som ligger på 75 m/50 g. Mitt garn är 80 m/50 g, räcker det?!? Om jag räknar på meteråtgången så saknas det 25 g, kan man räkna så? Jag använder något mindre stickor än angivet för rätt stickfasthet. Gör det något till att det kan räcka?? Får börja sticka och hoppas på det bästa. I värsta fall får ärmarna bli lite kortare... Eller ska jag minska antalet maskor på bredden på bålpartiet? Tycker måtten är väl tilltagna. Tröjan heter just "Rymlig tröja". Nån som har ett tips?
Får sticka färdigt min gröna kofta under tiden jag tänker på detta.

Må så gott i solen!

6 kommentarer:

Visa Lisa sa...

Ja vilken tur att ni hade Mumin kvar! Jag har gått runt och varit alldeles grönt Mumin-glad i två dagar nu! Hurra!

miaring sa...

Det låter som om du kan ta in lite (alltså färre maskor) över bålpartiet eftersom du ändå gillar tröjor med midja. Jag tror att de som beräknar garnåtgång måste avrunda uppåt, så om det så bara går åt 5 cm på sista nystanet så måste det räknas med plus garn till montering. Lycka till!

Bland nystan o papper sa...

Tjoho å tack! Det här med bloggeriet är ju helt underbart! Snacka lite med folk i största allmänhet och även få hjälp med sina funderingar! Lööve it!
Ha det så trevligt i Prag Miaring!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Jag tror också att garnet nog räcker. Det är en väldigt rymlig modell. Färgerna blir fina ihop.
med hej fr. Koftan

Bland nystan o papper sa...

Får nog korrigera mig lite 25 g ska det nog inte vara, det är nog snarare 25 cm.

Efwa - Medea sa...

Du skulle sticka uppifrån och ner så känns det inte lika oroligt.
Men jag tror nog att det räcker om du gör den lite mer figurformad.
Lycka till! Garnet ser jättefint ut.