lördag 4 september 2010

Önskan och lathet

Det här kommer nog att höra till sällsyntheterna men på senaste stickcaféet hade U en undran om jag inte kunde lägga in recept på bloggen.
Jag är inte den som står i timmar och lagar mat utan det ska gå fort och vara enkelt, mitt intresse för matlagning är ganska litet. Men den här rätten hör till en av mina favoriter, just nu. Ibland lagar jag samma recept så ofta att jag tappar det där som var så himla gott från början. Här är det den färska mangon tillsammans med sambal oelek och, ja, förresten hela kombinationen, som är så gott! Jag använder matlagningsgrädde istället för kokosmjölk, som jag inte är så förtjust i. Jag slänger i alltihopa efter fräsning, inte orkar jag stå och ta upp på fat osv... Då blir det därefter men det är jäkligt gott!


At the latest knit café U wondering if I could write recipes on the blog. But it will probably be rarely. I'm not the one who cooks for hours, I like it to be fast and be easy, my interest in cooking is quite small. But this recipe belongs to one of my favorites, right now. Sometimes I cook the same recipe so often that the taste wich was soo good from the beginning is lost. In this I like the fresh mango with sambal oelek and, yes, throughout it all, by the way! I use cream instead of coconut milk, which I do not like. It's a damn tasty recipe!

4 servings

2 leeks (shred)
3-4 carrots (shred)
400g minced beef
1 teaspoon salt
2 cup coconut milk/ 2 cup cream
1 tablespoon sambal oelek
1 tablespoon sugar
1 tablespoon of squeezed lime juice
1 mango
30 g cashew nuts

Njut! / Enjoy!

Inga kommentarer: