onsdag 19 september 2012

Ramsor

Tääänk att det kan vara så mycket roligare att hitta på ramsor (och blogga) än att plugga...

På fredag har vi dels glostenta i latin men även en del om morfologi (språkvetenskap, betydelsebärande enhet i ord). Till morfologintentan har vi bl. a. grekiska basmorfem och deras latinska motsvarighet + såklart den svenska översättningen. De latinska termerna som vi tidigare pluggat in ska tinas från någon vrå i huvudet, används ju inte direkt dagligen... Vid första anblick känns inte den grekiska delen alls lätt att kunna knyta till resten. Visst känner jag igen en hel del från ordsammansättningar jag stött på, om jag tänker efter.

Härom dagen skojade jag och tre klasskompisar om en ramsa för att koppla ihop det grekiska basmorfemet mast- med latinets mamma som på svenska betyder bröst. Det blev MastodontBröstad Mamma...

Under den senaste stunden har jag för minnet konstruerat:
Andra Virila Män (andr-, vir, man)
TocParty på Förlossningen (toc-, partus, förlossning)
Stomatol Os såklart Mun (stomat-, os, mun)
Glossa läpparna Linguat lossnar i Tungan (gloss-, lingua, tunga)


Och mååånga fler skulle behövas, men kul var det :D

Fuskar med en gammal höstbild...

Må gott!

Inga kommentarer: