onsdag 25 januari 2012

Föredrag

Nästa onsdag ska jag hålla ett muntligt föredrag i skolan. Det ska vara minst fem minuter och max tio minuter. Gissa vad jag ska prata om!
Japp du har gissat rätt: stickning!

När jag var i högstadie- och gymnasieålder
hatade jag muntliga framföranden. Jag har varit en väldigt blyg person som rodnande när läraren tilltalade mig på lektionerna. Genom åren har jag lyckats arbeta bort en hel del av det där, men är (tro det eller ej ni som träffat mig) blyg emellanåt nu med. Men är ändå kaxig i vissa sammanhang ;) Har fått möjligheten att träna på föredrag genom jobb och utbildningar och fått känna på den där härliga känslan när man kan slappna av och tycka det är roligt. Det gav en jäkla skön kick för självförtroendet! Att det var möjligt.

Men nu var det ett tag sedan och det känns pirrigare, ovant. Det jag kan luta mig på denna gång och känna trygghet i är ämnet jag känner till ganska bra. Jag har massa idéer men har inte hunnit strukturera upp det än. Jag tror det kan bli ett levande föredrag då jag ska plocka med mig massa stickat och redskap. Tror det kan bli bra.

Först får jag lägga allt krut på latin-tentan vi ska ha på måndag, så nu är det dags att gå tillbaka till böckerna!

4 kommentarer:

Rosenvante sa...

Sådant man bara önskade att man fick göra när man gick i skolan, men då var det författare, länder eller nån historisk plats eller nått sådant man skulle prata om. Det där lät verkligen kul och hoppas du hinner få med så mycket som bara det går.
Hoppas du är bra nu efter att du dragit ut din tand också, det brukar ju ömma en del några dagar.
Lycka till med tentaläsningen.

Cecilia sa...

Ungdomar idag verkar vara mindre blyga än "vi" var...
Med jämna mellanrum har vi öppet hus då jag ska hålla presentationer och till min häpnad så ÄR jag inte blyg längre, jag bara tror att jag är det... Att prata om stickning blir ju superduper och visar du upp saker dessutom så kan det inte gå fel!

Lycka till med latinet!

Anonym sa...

Good luck on your presentation! I don't like speaking in front of people either. My hands shake and my face gets all red.

Hedvig sa...

Kul, det kommer säkert gå alldeles utmärkt! :)