tisdag 2 februari 2010

Morötter och prinsesstårta

Jodå av det här garnet ska det virkas morötter och prinsesstårta. Catania 100% bomull, virknål 2,5. Har upptäckt Amigurumis värld. Hittat roliga mönster på morot, prinsesstårta, stekt ägg, bärs och sköldpaddor. Så jag ska försöka sticka/virka några av dem. Verkar pilligt men det är små projekt så det ska nog gå, måste ju testa i alla fall!

Japp den gröna tröjan är klar! Har lärt mig att när jag nästa gång ska sticka en tröja som är bylsig i modellen med ett fluffigt garn så ska jag gå ner i storlek. Måtten stämmer men jag tycker den är för stor... Försökte trycka ihop den när jag tvättade den men det gick inte. Har funderat på om man vågar stoppa den i tvättmaskinen på ullprogrammet alternativt köra den i tumlaren. Någon kläckte en bra idé att sticka två testlappar och köra dem och se vad som händer. Ska nog göra det för tröjan blir väl troligtvis större med tiden när jag använder den. Jag är för lat att klippa av den nertill för att sedan sticka en ny nederkant. Den är i alla fall mjuk och go!

2 kommentarer:

Odensvi sa...

Den ser jätteskön ut! Vad du är flitig med dina arbeten. Ska bli kul att se grönsakerna och bakverken. Idag fick vi första lammet för den här säsongen. Det var inte alls meningen att det skulle komma något redan nu. De ska lamma i slutet på mars/början april. När vi tog in tackorna inför betäckning i höstas upptäckte vi ett bagglamm som lyckats hålla sig kvar när vi skilde lammen från tackorna för att vänja av dem. Så nu har vi en liten bastard. Ett gossebarn, spräcklig o fin.

Bland nystan o papper sa...

Tack så mycket :) Jo men det är ju sååå kuuuul! När jag ändå sitter och slappar i soffan kan jag ju lika gärna låta händerna gå. Oj redan lamm, jag minns när den svarta lilla lammflocken svärmade fram o tillbaka över krönet ner mot bäcken. Det såg roligt ut.