söndag 26 december 2010

Vet inte...

... om det är jag som suger till mig mönster med fel i eller om det helt enkelt är fel i dem väldigt ofta. Jag har konstaterat att det är fel i mönsterdiagrammet till den norska mössan. Först hade jag svårt att få till rätt tänk med flätorna när jag "byter" varv, eftersom den stickas på rundsticka. Med lite hjälp från olika håll kom jag på rätt köl. Man ska inte krångla till det för sig när det är enkelt! När jag börjat om 3 gånger insåg jag att det var fel på beskrivningen. Jag ser vad felet är och skulle kunna fixa till det. Flätorna ska gå växelvis över och under varandra åt vardera hållet. Men nu har jag faktiskt ingen lust att börja om från början igen! Så det får bli efter det mönsterdiagram de gjort, alltså inte som det ser ut på mönstrets bild.
Garnet som är 100% Alpacka är väldigt skönt att sticka med, det kommer att bli en gosig mössa. Nu när julhetsen på jobbet är över och jag fått vila lite så har sticklusten kommit tillbaka.

På ett stickcafé i november köpte jag den här härliga härvan, Giotto från Colinette, färg raphael.

  









 


Mönstertankar fladdrar runt i huvudet, grönt lin kombinerat med denna härva, något att slänga på sig, bolera, kofta, poncho... Hmmm kan jag hitta det ultimata mönstret tro? Var och kikade efter garninspiration innan jul. Hittade garn till en mössa istället. Semilla garn, det var färgen som ropade på mig :)
Don´t know if it's me that finds all pattern with errors in, or if it simply is wrong in them often. I have found that there are errors in the chart to the Norwegian hat. At first I had trouble getting the right mindset with the cables. With a little help I got it right. One should not complicate things when it's easy! When I started over from the beginning, 3 times, I realized that it was an error in the chart. I see what the problem is and could fix it. The cables goes alternately over and under each other in either direction. But now I actually have no desire to start over again! So I will follow the pattern they have made, it will not look as in the picture in the pattern. The yarn that is 100% Alpaca is very nice to knit with, the hat will be soft and nice. The worst stress at work is over and I have had a little time to rest and my knitting desire came back.
On a knitting cafe in November I bought this lovely skein of Colinette Giotto, color raphael.
Ideas of patterns flutter around in my head, green linen combined with this skein, something little to put on, a bolero, a cardigan, a poncho... Can I find the ultimate pattern? I went looking for inspiration before Christmas and found yarn for a hat instead. Semilla yarn, it was the color that called at me :)

2 kommentarer:

Rosenvante sa...

Tycker mössan ser fin ut. När man inte vet hur mönstret ska vara ser man ju inget fel heller. Men jag kan hålla med dig om att när det är fel i mönstret så blir man helt rådlös och fattar inget innan man kommer på vad som är fel.
Garnet du köpt ser kul ut, ibland köper man ju nått utan att ha en aning om vad det ska bli, men det brukar helt plötsligt bara falla på plats.

Carola sa...

Flätorna blev iallafall jättefina. Jag älskar Alpacka garn, så skönt och det räddade mig hela förra vintern när det var så kallt i Sverige.